Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Sunday, October 17, 2010

SUARA RAKYAT PEDALAMAN MELALUI MEDIA SOSIAL

Semoga Allah membalas mereka yang mengamalkan rasuah dan menindas serta menafikan hak rakyat miskin 
di sunia ini dan juga di akhirat kelak.


Saya tertarik dengan posting sebuah blog picisan yang membawa suara dari daerah pedalaman Ulu Tembeling. Beberapa perkara yang patut kita perhatikan disini. Pertama, pengunaan internet yang berkesan dan sudah berjaya menjangkau kawasan pedalaman yang dulunya 'gelap' dan terasing dari dunia luar. Kedua adanya individu dari daerah pedalaman berkenaan yang berusaha untuk membawa suara mereka untuk didengari seluruh dunia tanpa merasa sangsi dan rendah diri. Ketiga, ketidak adilan serta penyelewangan yang akan membantutkan wawasan kerajaan untuk mencegar rasuah serta membantu rakyat miskin dapat disuarakan dan perdengarkan kepada pemimpin.

Segalanya sudah bermula, suara rakyat dari daerah pedalaman sudah diperdengarkan kepada pemimpin, terpulang kepada pemimpin sama ada ingin bersungguh-sungguh membantu rakyat dan menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi atau segalanya hanyalah sebuah 'retorik' semata-mata.

Rakyat sudah memberi amaran, jika kerajaan tidak mampu melakukan sesuatu demi keadilan makan kerajaan terpaksa menerikma hukuman apabila rakyat menggunakan haknya kelak. Mungkin rakyat sudah tidak yakin terhadap pembangkang, namun rakyat juga mungkin tidak akan memberikan kemenangan mudah kepada kerajaan.

Penjawat awam masih menjadi duri dalam daging kepada pemangkin pembangunan negara dengan membiarkan rasuah menjadi budaya dan darah daging mereka.

Sila klik untuk ke blog uRag dRrulug.

1 comment:

chenerong ular said...

Salam saudara SPU,adalah tidak berapa tempat saya rasa dengan kenyataan saudara yang berbunyi "PENJAWAT AWAM MENJADI DURI DALAM DAGING KEPADA PEMANGKIN PEMBANGUNAN NEGARA",ia ,seharusnya berbunyi,"PEMIMPIN2 BERKUASA PARTI POLITIK DAN PENJAWAT AWAM MENJADI DURI DALAM DAGING KEPADA PEMANGKIN PEMBANGUNAN NEGARA,DENGAN MEMBIARKAN BUDAYA RASUAH BRMAHARAJALELA",ADALAH TIDAK BERAPA ADIL KITA MENYALAHKAN SATU PEHAK SEMATA MATA?. Sebagai contoh sesatu kementerian siapa yang mempunyai kuasa yang paling atas sekali,yang paling senang contoh nya ialah"Tan Sri MUSA HASSAN PERNAH SEBELUM PERSARAAN BELIAU MENGELUARKAN ISU"ADA TANGAN2 GHAIB DARI KDN YANG MENCAMPURI URUSAN POLIS,APA KESUDAHANNYA,SAMPAI SEKARANG HABUK PUN TARAK?,jika kita betul2 komited dengan permasaalahan tersebut sepatutnya tindakan mesti kita ambil atas arahan MENTERI,,siasat,panggil TSMH,APA SEBENARNYA YANG BERLAKU, Penjawat awam pun menusia juga seperti memteri2,raja2,pm,tpm dan lain2,JIKA BAPAKNYA BOREK ANAKNYA RINTIK,JANGAN MENJADI BAPAK KETAM MENYURUH ANAK BERJALAN LURUS,SEDANGKAN HAKIKATNYA BAPAK KETAM ITU YANG TAK LURUS,HAKIKATNYA SENANG SANGAT,JIKA KITA BERKERJA DENGAN LURUS,TIADA MEMPUNYAI APA2 NIAT KEPENTINGAN DIRI DAN POKET,ORANG BAWAH KITA JUGA TAKUT UNTUK MEMBUAT PERKARA2 YANG TAK BETUL,DENGAN SYARAT KITA JANGAN MENGUNAKAN PENGARUH DAN KUASA KITA UNTUK MEMPERGUNAKAN PENJAWAT AWAM DENGAN PERKARA YANG TAK BETUL,JIKA LU BOLEH BUAT KENAPA SAYA TIDAK?,ITU YANG KITA TAKUTI,JIKA PEMBANGKANG BUAT TAK BETUL SIKIT,KITA BISING,BILA BELAH KITA BUAT BENDA YANG SAMA KITA BUAT PEKAK DAN BUTA.AMAT BERGUNA DASAR TDM UNTOK SOLOGAN PERKIDMATAN AWAM,KEPIMPINAN MELALU TELADAN,KERANA TERLALU BANYAK TELADAN PEHAK ATASAN MENJADI TELADAN PENJAWAT AWAM, FIKIR FIKIRKAN LAH.pandangan peribadi saya WASALLAM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN