Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Thursday, August 19, 2010

RIAK POLITIK JERANTUT MENJELANG PRU13

Gambar hiasan:


1. Blog Cawan Tembaga mendedahkan perihal Wan Zamzuri yang dikatakan menuduh Dato' Wan Abu Bakar (bekas AP Jerantut @ Ketua UMNO Bahagian) bersekongkol dengan Tuan Haji Kamaruzaman Baria (juga bekas AP Jerantut @ Ketua UMNO Bahagian, selepas Dato' Wan Abu Bakar) dalam mempertahankan bos-nya. CT membayangkan kelukaan hati bekas seorang pemimpin yang diperhina sedemikian oleh anak buahnya sendiri setelah dia tidak lagi memegang jawatan tertinggi dalam parti. 

Jika benarlah sedemikian, maka alangkah tidak bermoralnya seorang yang menganggap dirinya bakal pemimpin masa depan yang sanggup melakukan apa saja untuk mendaki naik kejawatan tinggi dalam parti. (Klik baca blog Cawan Tembaga). Begitulah didalam politik, tiada sahabat dan musuh yang selamanya akan kekal, tetapi akan berubah mengikut kepentingan. Namun,malang sungguh nasib bagi bakal pemimpin yang bermulut lancang ini untuk dapat memanjat keatas didalam politik kerana sikap buruk demikian akan membuatkan rakyat membenci dan menjauhi beliau bahkan kesannya juga akan menjejaskan bos-nya.


2. Seseorang dilaman facebook membincangkan dan mempersoalkan siapakan bakal Ahli Parlimen Jerantut akan datang. Blog ini juga (klik sini) turut mengulas tentangnya. 


Tentu ramai yang berminat dan bercita-cita untuk jadi Ahli Parlimen Jerantut bahkan ada yang sudahpun bermimpi dalam tidurnya. Bagaimanapun calon yang sesuai bukanlah mudah dicari. Tun Mahathir pernah berkata; Pemimpin bukan saja harus bersih tetapi kelihatan bersih. Siapakah pemimpin yang bersih dan kelihatan bersih yang sesuai disini? Saya sudah dapat melihatnya namun untuk tujuan tidak memusnahkan peluangnya maka saya terpaksa diamkan dahulu. 

Bagaimanapun dia bukanlah bekas mana-mana wakil rakyat atau wakil rakyat yang masih menyandang jawatannya kini.Dia juga bukan bukan orang yang ada skandal dengan 'sara', jauh sekali yang ada hubungan dengan 'KK'. Bukan juga orang-orang terkanan dalam hireki UMNO Bahagian.


3. Kenapa adanya usaha melobi untuk calon berkenaan? Kerana mereka yang terlibat ingin berkuasa sama ada secara langsung ataupun melalui proksinya. Segalanya hanyalah mengenai kuasa, yang setelah itu juga akan menentukan ekonomi mereka dan kroninya.


Calon yang disebut dalam blog beranikan hati bukanlah pilihan rakyat kerana beliau tidak punya ciri-ciri pemimpin yang utamakan rakyat. Sekiranya beliau terpilih nanti, tentu rakyat marhaen akan terus merana kerana adanya jurang perbezaan yang besar.

4. Jika sudah ada pihak yang telah menemui PM untuk melobi calon PRU nanti, kenapa SPU juga tidak boleh lakukan itu didalam blog ini? Justru, dalam posting akan datang SPU juga akan perkenalkan calon-calon bagi PRU akan datang yang dilihat sesuai menurut kacamata rakyat umum.


1 comment:

Anonymous said...

Salam SPU.Jika kita lihat senarai ajk UMNO Jerantut sekarang secara ikhlasnya saya tidak melihat seorang pun yang layak mengantikan YBM Ku Lan.Kita perlu mengambil seseorang calon anak tempatan yang berpendidikan tinggi yang semestinya bukan belajar hanya tingkatan 3 melayu diraja sahaja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN