Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Friday, May 28, 2010

RASUAH ADALAH DARAH DAN DAGING KITA




























Dalam mesyuarat perwakilan yang lalu ada sesiapa perwakilan yang berani kata mereka tidak menerima rasuah atau wang saguhati? Perwakilan Cawangan Kuala Tahan tentu tak berani kata tidak


Di TV 3 semalam dan malam tadi menyiarkan kisah pencerobohan hutan tanah tinggi di Cameron Highland. Maka jenuhlah Karam Singh Wallia kehulu dan kehilir, kebukit dan kelembah untuk membuat laporan mengenainya.

Ini bukan kali pertama, tidak juga kali kedua. Mungkin yang ke seribu kali agaknya. Kenapa ini masalah sama ini masih belum dapat diatasi? Beribu janji telah dibuat oleh pegawai daerah berkenaan, kata tindakan tegas akan diambil, hukuman keras akan dikenakan dan sebagainya namun akhirnya perkara ini berulang dan berulang berkali-kali.

Kita tidak dapat memberikan bukti bahawa adanya rasuah namun apakah dengan tidak ada bukti itu bererti rasuah tidak berlaku disini? Jika rasuah tidak berlaku dan menimbulkan keraguan umum kenapa perkara sama berulang lagi seolah-olah pihak berkenaan langsung tidak menjalankan tugasnya.

Mungkin pegawai penguat kuasa tidak menjalankan tugas dengan sempurna kerana ditumbuk rusuknya dan dia tidak takutkan pegawai atasanya kerana mengetahui pegawai atasannya jyga ditumbuk rusuk. Pegawai atasan juga tidak kisahkan isu ini kerana sedar mereka yang lebih atas juga ditumbuk rusuknya. Tidak mustahil juga pihak menteri-menteri juga telah ditumbuk rusuk kerana dalam isu lain juga mereka seakan terlibat sama.

Dapatkah rasuah dinegara kita diatasi? Baiklah kita akui bahawa negara kita adalah antara pengamal rasuah yang tertinggi didunia dan banyak pihak terlibat dengannya termasuk menteri-menteri juga.

Mudah-mudahan di Jerantut ini rasuah dapat dikurangkan....DIKURANGKAN..bukan dihapuskan kerana kita sedar ia masih ada dimana-mana sekeliling kita dan dibanyak jabatan-jabatan kerajaan juga.

Rasuah sudah jadi budaya masyarakat kita. Apa yang kita makan adalah rasuah, apa yang kita minum adalah juga rasuah, kita tidur dan baring dalam rasuah. Politik kita juga penuh rasuah. Justru jangan salahkan orang lain jika Tuhan menghukum umat kita kerana kita mengamalkan sesuatu yang buruk.

Yang bertitle Haji juga memberi dan menerima rasuah. Jangan kesal nanti bila anak-anak kita adalah anak-anak rasuah.

What say you?




12 comments:

WZWH said...

Saudara SPUJ,
Saya tertarik dengan kenaifan saudara. Jika anda baca sejarah Empayar Rom, Dinasti maharaja China,Empayar Melaka saudara akan mengerti realiti kehidupan.

Tapi dalam dunia moden hari ini perlu ada kawalan melalui undang-undang dan kesedaran kerajaan untuk membasmi rasuah sehingga ke peringkat minimun.

Agak lucu topik rasuah di Jerantut diperkatakan oleh group tertentu selepas kalah bertanding pemilihan UMNO Bahahagian 2008. Mereka bertempik orang itu, orang ini menang sebab rasuah padahal mereka juga ada saham juga. Ini orang panggil hipokrit. Kalau tahu kalah bertanding jangan lawan. Buat apa menjolok sarang tebuan. Seperti menakik tiang besi TNB, bukan saja parang boleh jadi tumpul tapi boleh patah. Sebab tidak belajar sejarah kekuatan sesuatu kumpulan. Mereka yang tidak belajar sejarah akan dihukum oleh peristiwa yang sama berlaku kepada kumpulan penentang dulu."Strongest Tribe Rule".

Anonymous said...

apa punya banganglah budak sekor ni, TNB mana ada tiang besi? dulu guna tiang kayu sekarang guna tiang semen. kalau gunha tiang besi dah lama lesap dicuri penagih dadah. cakap macam pandai tetapi penuh kenaifan tahap bebal terlampau

budok cenih said...

nye budo sungguh anok wan hasenan nih, SPU tulis rasuah secara keseluruhan, bermula dgn cameroh highland dan akhirnya barulah politik jerantut, mengape ong tak ulas yg utama tapi ong pilih politik wang di jerantut? ke ong nak tutup politik wang bos ong tu dulu? kume nampok ade anjing makan taik tengoh jalan

SPU said...

Hahaha! memang benarlah seperti kata cawan tembaga, WZWH ini jenis manusia yang meninggi diri dan menghina orang lain. bermulut manis tapi berbias, telunjuk lurus kelingking berkait. Catatan dibawah ini jelas menyatakan itu semua:

Saudara SPUJ,
Saya tertarik dengan kenaifan saudara. Jika anda baca sejarah Empayar Rom, Dinasti maharaja China,Empayar Melaka saudara akan mengerti realiti kehidupan.

Jika pemuda UMNO jerantut memilihnya sebagai pemimpin maka akan hancurlah UMNO jerantut kerana memiih pemimpin yang bangga diri, ego dan bongkak sombong.

Ini dia baru jadi AJK pemuda dan menulis blog, bayangkan jika dia mendapat lebih lagi seperti apa yg SPU ada, musnahlah Jerantut oleh kerana dia kelak.

Janganlah kita pilih orang sebegini sebagai pemimpin kita nanti, pesan-pesanlah pada anak cucu, wan yang sorang ini jangan dipilih jadi pemimpin.

pee-yann said...

puak dari ulu ini memang dah benar-benar nak berpecah dengan puak dihilir nampaknya. wan dompok tak nak undi puak kami ke? tak nak jadi ahli parlimen ke dia? jangan sebab wan seekor ini wan yang lain akan dapat hukuman. mungkin wan dompok patut nyahkan dia jauh-jauh

Anonymous said...

Tak kemana pun. WZWH tumpukan profesi keguruan kamu, tak elok cikgu main politik. Dompok biar lah kedompok. Kata WZWH menegai sejarak itu perlu diberi fikir yang dalam. Wakil DUN biar lah oreang tempatan bukan nya keturunan tempatan, jadi wzwh termasuk.

Ini pandangan kawan kelidan lori angkut getah buku felda. TK

Anonymous said...

Ish budok sikor nik memaluk ke urang drulug betul, nyer budo sgt tuk, cakap budo2 sajer dah cik guru pian maroh belakek ke cik wan lain, urang drulug lain jadik mangsek om nik zurik. Tak abis nuklear nyek nik ruman empire la, dinastik cinek la apa la,om tu jadik cikguk pun x buleh, ramai jek anak urang jadik budo dek om...
nyer usoh lak cakep mendek2 zurik, duk diam2 main jer teluk boss om datuk dumpuk tuk.

Musa Kumil

WZWH said...

Salam SPUJ,
Kenapa saudara seorang yang tidak kuat mental dan mudah diprovoke? Ekekekeke

WZWH admin Facebook ISU POLITIK SEMASA ada lebih 14000 fan tidak pernah melatah macam SPUJ " The most bias blogger i ever met"

SPU said...

WZWH, saya secara peribadi berblog pada tahun 2008, lebih awal ari Sri Tri Buana dan lainnya di Jerantut ini. Begitu juga dengan FB, saya milikinya sejak awal 2006 lagi sebelum UMNO menyedari apa itu Media Baru (Media Sosial). Sebenarnya WZWH langsung bukan apa-apa pada saya. Kalau WZWH lebih realistik, cuma semak berapa blog2 yang sudah me-kink-kan SPU dari blog mereka dan berapa visitor yang sudah 'mencapai' blog ini sejak dulu? Sebenarnya awak tidak kenali saya dan memang saya tidak ingin dikenalipun. Cuma satu yang saya nak ajar pada awak; menulis blog adaah untuk dibaca, jika awak ada blog yang sebagus mana pun pada pandangan awak tetapi tidak ada pembaca, ianya hanya bagaikan 'seorang pemidato' hebat namun dia hanyalah berpidato di hospital mental. Awak memang tidak kenal saya yang suatu ketika sangat dekat dengan awak tapi awak tidak prihatin dan anggap orang lain tidak penting kerana awak bangga diri. Sekarang siapa yang provoke siapa? hehehe

Anonymous said...

salam spu.

saya rasa lebih baik wzwh tidak dilayan di dlm blog ini,kita semua tau dia manusia yg bodoh jadi sy minta spu tidak melayan manusia bodoh mcm wzwh lain. kalau kita layan wzwh mcm kita layan org gile yg suka buat benda tak betul. mungkin dia di hantar oleh dompok yb boroi tu utk menjawab segala kesalahan yg yb ni lakukan. kita juga tahu kan yg yb dompok tu tak berani nak report polis pasal surat layang yg sentiasa melayang sampai sekarang ni. sb yb tu benar2 merompak harta rakyat mana berani nak report takut diri sendiri yg kena. sy nak maklum kan kpd spu yang saya akan menghantar copy report tu ke sprm dalam masa terdekat ni. biar sprm yg siasat perkara tu. berbangkit semula pasal wzwh tu biar lah dia cerita pasal keturunan dia tu dlm blog dia sendiri.pelawat kat blog dia pun bkn ada org baca pun. sy nasihat kan wzwh sms kan address blog wzwh kpd puak2 wan je lah. sebab kami org jerantut tak baca blog bodoh macam tu.kita sendiri nampak yg wzwh bkn ada apa2 pun kt jerantut ni melainkan pelir dua biji serta keluarga yg porak peranda tu je.

MAT SOP P.T said...

betul kita pulau je WZWH.

SB WZWH AMAT BANGANG.
SB WZWH AMAT BODOH
SB WZWH TALIBARUT DOMPOK
SB WZWH KUAT MENGHINA ORG JERANTUT
SB WZWH ADA MASALAH FAMILY
SB WZWH PENCACAI ANGKAT NAJIS
SB WZWH CIKGU OTAK DI BUNTUT
SB WZWH HINA PULAU TAWAR
SB WZWH ADA AGENDA UTK YB BOROI
SB WZWH BUAT BLOG ENTAH APA2
SB WZWH KENA NASI KANGKANG MARINA
SB WZWH HINA ORG TEMBELING
SB WZWH DIBAYAR YB BOROI
SB WZWH PEMIKIRAN TAK CERDAS
SB WZWH SB WZWH SB WZWH, HAAAA DEMO PIKIR LAH LAGI PASALNYA BUDAK WZWH NI. KALAU DEMO PIKIR MESTI DEMO DAPAT JAWAPANNYA SELEPAS DEMO BACA BLOG WZWH DIA. DEMO NILAI SENDIRI.

SPU said...

MAT SOP P.T, (AMARAN)

Saya ingin memberikan amaran terakhir kepada sdr. bahawa komen sdr tidak akan disiarkan lagi selepas ini jika sdr masih menghantar komen yang sama seperti ini dan menghina sesiapa. Harap maklum, saya akan bertindak tegas demi keharmonian bersama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN