Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Wednesday, November 24, 2010

RASUAH 'SATU' MALAYSIA, APAKAH SUDAH MAMPU DIBENTERAS?

Ini bukan rasuah, ini sedekah, halal! 
Selain duit, bur** juga boleh dijadikan sedekah yang halal (?)
Hai! Dunia...dunia!


1. Kita dah sampai ke penghujung tahun. Elok sekali sekala kita melihat semula kebelakang setakat mana pencapaian kita selama ini.

2. Kerajaan 'kunun'nya berusaha keras untuk menghapuskan rasuah, setakat tmaka kejayaannya? Diperingkat bawahan ianya masih berlaku dana masih belum ada tindak tegas serta usaha-usaha untuk menghentikannya atau mengurangkannya. Rasuah bukan saja berlaku dalam parti politik 'UMNO' bahkan juga dilakukan oleh orang 'UMNO' dalam sistem pentadibran kerajaan yang ada sekarang ini. Diperingkat menteri-menteri, apakah rasuah sudah dapat dihalang? Siapa yang dapat menjawab serta mampu membuat penilaian ini?

3. Blog uRag dRrulug menulis tentang rasuah dan pengkelasan kontraktor kelas F kepada 4 lagi gred iaitu A - D. Apakah ini dasar baru yang diamalkan oleh kerajaan 'SATU Malaysia'? Atau hanya dasar baru ciptaan orang tertentu di bandar berkenaan (bukan Jerantut)

4. Blog lain Jerantut tidak ada posting mengenai kawasan setempat. Masing-masing lebih berminat membicarakan soal nasional dan ingin bersaing dengan blogger-blogger ternama dan tersohor. Mereka ingin jadi yang ternama juga agaknya. Mereka perjuanhgkan siapa dan mereka menulis untuk apa?

2 comments:

Anonymous said...

oRang kAmpong said...
Salam SPU.Rasuah adalan merupakan amalan yg xdak beretika dan salah dr segi moral dan agama.bg membenteras 100% adalah mustahil kerana ia melibat 2 pihak.PEMBERI DAN PENERIMA.kwn tertarik dgn kempen yg pernah di jlnkan olih tun mahathir di zaman pemerintahannya dulu.maksud kwn KEMPEN PENERAPAN NILAI2 ISLAM keseluruh kakitangan awam dan swasta,mungkin ia mengambil masa yg lama xp kwn yakin hasilnya kelak sedikit sebanyak dpt membantu memerangi gejala rasuah ni.kwn ingin kongsikan ngan aok bagaimne bos kwn tempat kwn bekerja sekarang berjuang selama 2 th untuk mempraktik idea ni.bos kwn mengetuai sebuah syarikat kecik jer dimne sy. dier menguruskan ladang2 getah dan ladang sawit dier sendiri lebih kurang 1500 ekar.dier berhadapan 400 pekerja separuh mahir(buruh)kakitangan pengurusan dan pegawai2 kerajaan dan swasta yg mne terlibat lansong dgn urusan ladang.selama 2 th dier berjuang bermati2an dgn penerapan nilai islam yg di tiru dr TDM.Alhamdullah berkat sabar dan yakin kwn nampak sendiri kejayaan dier.pernah satu ari rodong pegawai RISDA DAERAH dtg keopis nak buat tesis mcmmne ladang dia blh capai target hasil maksima ikut buku.moto dier kwn tengok veri simple.HAK AWAK SAYA XMAU XHAK SAYA AWAK XBOLIH AMBIK.Kesimpulannya utk berjaya dlm apa jua bidang bukan bolih dicapai dlm sekelip mata.ianya memerlukan pergorbanan masa tenaga dan juga byk lg kriteria2 lain yg perlu diambil kira.akhir x kwn sokong usaha murni aok xp biar menyeluruh.rasuah ada dmne2 selagi ada pemberi dan penerima.

November 25, 2010 1:24 AM

SPU said...

Terima kasih kpd Org Kampong yg memberi komen panjang lebar, bagaimanapun dia tersalah rumah, komen ditempat lain, tapi sudah saya salin semula dan pindahkan ketempat yg sepatutnya.

Memang rasuah susah utk dibendung, terutama bila ajaran Islam ini hanya kita parktikan sebagai sifat fizikal saja. Kita tidak hayati dan jiwai Islam itu sebenar-benarnya, kerana itu kita sanggup lakukan rasuah dan memberi makan anak bnini kita. Jangan salahkan anak bini kita yang darah dagingnya dari rasuah yang haram itu kemudiannya mejadi haramjadah dengan merosakkan dan mencemarkan diri mereka sendiri, keluarga dan bangsa.

Banyak anak2 mereka itu yang perempuannya bahkan isterinya menyundal, kerana darah dagingnya adalah dari yg haram. Anak lelaki menjadi samseng, pencuri, perrompak, penagih arak dan dadah, kerana tubuh dari yg haram. Tuhan membalan sebahagiannya didunia juga. Wallahualam!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN