Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Tuesday, November 30, 2010

PEMBANGUNAAN JERANTUT - APA SEBENARNYA RAKYAT MARHAEN DAPAT?

Pembangunan Jerantut Feri dari pandangan blogger ParlimenP81


1. Blog uRag dRrulug (baca sini), menulis berkenaan perihal para kontraktor Kelaf F di Jerantut ini yang entah dengan idea dan kuasa siapa telah membahagi-bahagikan mereka kepada empat kelas. Iaitu Kelas F(A) hingga Kelas F(D). Ramai kontraktor tidak berpuashati dengan tindakan ini dan dengar khabarnya akan mengadakan protes dan bahkan akan membawa perkara ini keperingkat atasan.

Pasti ada sesuatu yang tidak kena belaku disini. Ini mengenai tumbuk rusuk yang semakin berleluasa. Kita minta pihak atasan buka mata dan ikhtirkanlah menukarkan pegwai berkenaan secepat mungkin. Kita tau pegawai berkenaan itu kroni YB mana.

Dalam satu perjumpaan dengan orang-orang kampong di sebuah kempong di Tembeling Tengah, pegwai berkenaan telah isu tanah yang akan diluluskan untuk orang-orang kampong. Dari sejumlah yang rakyat pohon, 50 ekar akan diluluskan untuk YB serta kakitangan kerajaan. Wajarkah ucapan sedemikian diumumkan kepada khalayak? Mungkin nanti dia akan kata dia tidak mengatakan demikian kerana kita tidak ada rakaman yang boleh membuktikannya, tetapi setiap patah perkataan yang keluar dari mulutnya sudah Allah catatkan. Dapatkah dia nanti lari dari balasan Allah?

Saya tidak hendak kata apa, cuma nak puji; Cantik kereta baru tuan ni? Hehehe!



2. Saudara saya (hehe), WZWH menulis tentang rizab antarabangsa yang cadangan untuk dicairkan bagi kegunaan antaranya membangunakn projek-projek mega Lembah Tembeling. Harap-harap pandangan dan posting ini dibaca oleh PM, ataupun, mereka yang disekeliling PM, ataupun orang yang menunggu di rumah PM, kalau tidapun memadailah oleh jaga serta tukang kebun PM untuk dibisikkan ketelinga PM. Bukan senang impian menjadi realiti.

Parlimen81 menulis tentang perkembangan dan kemajuan Bandar Jerantut, khususnya di Jerantut Feri. Namun ada keluhan dari lubuh hatinya, iapa yang membangunkannya dan siapa yang mendapat keuntungan darinya serta siapa yang mampu memiliki hartanah yang nilainya teramat tinggi bagi sebuah bandar kecil seperti Jerntut ini? Yang saya nampak hanya Si-Luncai yang terjun dengan labunya, serta Pak Kaduk. Kerajaan harus membuka tanah baru untuk orang-orang Melayu berpindah jauh kepedalaman dan meninggalkan tempat tinggal yang selama ini mereka menetap kerana mereka didesak.

Blog Hulu Tembeling, mengisohkan (hehe) pasai penyelewengan dan rasuah yang berlaku. Tindakan kerajaan yang terlalu lembab sehingga ianya sudah menjadi darah daging dan barah kepada negara. Apakah kerajaan tidak mampu membaiki atau memperbetulkan sikap penjawat awam kerana mereka adalah ketam yang tidak mampu mengajar anaknya berjalan lurus?

Blog uRag dRrulug sehingga kini masih belum ada sebarang posting baru. Saya tidak hendak buat apa-apa ulasan bimbang nanti jadi provokasi. Apapun, Jerantut akan terasa jika kehilangannya kerana UD adalah sebuah blog yang unik dan tersendiri dengan cara ungkapan isu yang dibawa serta penggarapan penulisannya yang mengangkat martabat dialek Ulu Tembeling...hanya ada stu saja dalam Malaysia blog begini, dan ianya adalah uRag dRrulug.

.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN