Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Monday, November 22, 2010

JERANTUT - MENGHADAPI PERUBAHAN

Bandar kita yang masih kotor


1. Selamat pulang! Demikian ucapan sambutan dari ramai blogger Jerantut kepada wakil rakyatnya yang dikhabarkan baru saja kembali dari menunaikan ibadah haji di Kota Makkah Al-Mukkaramah.

Blog Laksmana Jebat dan uRag dRrulug mengalu-alukannya pulang ka tanah air dan mengucapkan selamat meneruskan perjuangan dalam membela agama, bangsa dan negara, khususnya membela kehidupan rakyat jelatan khususnya yang berada di DUN Tahan dimana beliau menjadi wakil rakyatnya. Blog WZWH yang awal sekali menyambut kepulangannya. Bahkan sedar akan keinsafan seseorang insan lain disisi Allah. Sungguh makrifatnya beliau yang mampu melihat jauh kedalam jiwa insan lain.

2. Sementara blog Sembang Kedai Kopi dan Hulu Tembeling masih berkisahkan berkenaan pembangunan. Jalan ke Taman Negara yang gelap dan berbahaya pada waktu malam dan masih boleh dipertingkatkan selaras dengan pembangunan negara serta keperluan terutama bagi para pelancong. Jalan-jalan sekitar bandar Jerantut juga diberitakan dalam kegelapan entah kerana apa. Jem,batan di Jerantut Feri juga perlu di'cerahkan' pada malam hati, selain dari soal keselamatan ia juga akan mampu memberikan imej Jerantut Bandar Pelancongan, bersih dan ceria.

3. Masih banyak yang orang-orang politik dan penjawat awam Jerantut perlu lakukan. Kerana pada dasarnya kita masih berada jauh dibelakang berbanding bandar-bandar lain jika dilihat dari segi kemajuan pembangunannya. Mungkin cadangan-cadangan WZWH tentang pembangunan bandar Jerantut itu 'mesti' dilakukan kesemuanya, supaya Jerantut akan berubah secara drastik. Soalan lain adalah; apakah kita penduduk Jerantut sudah bersedia untuk perubahan sebesar itu? Sedangkan untuk menjaga kebersihan bandar sendiri kita masih belum mampu. Bandar Jerantut masih boleh kekal dengan gelaran ' Bandar Bunga Sampah'.

4. Jerantut bukan saja perlu berubah dari segi fizikalnya, tetapi pemikiran rakyatnya juga harus lebih dahulu diubah dan berubah untuk mampu menerima perubahan yang akan memacu pembangunan bandar kearah bandar morden dan bersih. Pemimpin politik dan penjawat awam harus berkerjasama bagi mencapai hasrat ini. Kerenah birokrasi mesti dihapuskan ataupun diminimumkan. Korupsi juga perlu dihapuskan terlebih dahulu, jika tidak maka selagi itu kita tidak akan mampu berubah dengan pantas seperti yang diingini.

1 comment:

Anonymous said...

HAJI DATO DAH BALIK? WAH LEPAS INI KALAU BUAT KERJA TAK PASAI LAGI RABUS SANA-SINI BERATLAH KERJANYA. lEKAT PULAK HAJI.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN