Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Tuesday, October 25, 2011

PEJUANG DAN PETUALANG

Gambar hiasan: Siapa Pejuang dan siapa Petulang?


Kali ini SPU memang betul-betul tabik hormat kepada blogger Kutukan Dewata. Bukan kerana kemahirannya dalam pembinaan bangunan-bangunan, tetapi kerana keberaniaannya serta ketelusannya dalam menulis diblognya baru-baru ini.

Post yang SPU maksudkan adalah;  Dubuk Pariah Tamak Haloba Buat Hal Lagi.  Segala yang diungkapkan di blognya adalah beberapa siri kenyataan apa yang berlaku didalam UMNO Bahagian oleh orang-orang tertentu. Tugas UMNO untuk membawa kembali penyokong kepada UMNO BN bukanlah senang kerana rakyat sudah semakin rasa tidak puas hati terhadap pemimpin-pemimpin  UMNO serta pemegang kuasa dan petugas-petugas UMNO. Ini bukan hanya di Jerantut saja, malahan berlaku diseluruh negara. Ini adalah satu kelemahan UMNO Yang tidak dapat rakyat maafkan.

Apa yang KD katakan ini adalah benar;
KD tak ada pun saham felcra.Tanah anugerah jauh sekali sebab semuanya di sapu oleh kaki tangan pejabat tanah dan kroni-kroninya.Tak percaya tanya lah mereka.Ada pun kedua-dua laki bini pun dapat.Padahal mereka bukan anak tempatan Jerantut pun.Dubuk pariah dan segelintir kaki tangan pejabat tanah sama aje.Sama waktu dan sama warna.


Ini pun benar:
Baru sehari dua kenal umno,baru pandai mengeja perkataan umno sudah rakus mengejar habuan politik.Atas kapasiti sebagai ajk bahagian,ajk wanita bahagian dan juga puteri mereka berebut dengan kontraktor marhaen yang lain.Tentulah berlaku persaingan yang tidak adil.Kontraktor rakyat Marhaen terpinggir kerana mereka menggunakan kedudukan mereka untuk mendapatkan projek.Tentulah mereka yang menang.

Ini memang benar berlaku;
Ahli umno yang serius berjuang untuk parti tidak di pandang sebelah mata pun.Jadilah mereka hamba tebus sepanjang masa.Ini adalah kenyataan.Tanyalah majoriti ketua pemuda,ketua cawangan dan wanitanya.Jawapannya sama.Kami terpinggir!

Ini kebenaran yang semua orang tau:
 Dubuk-dubuk pariah nilah yang banyak menyamun peruntukan umno negeri semasa kedatangan Najib ke Jerantut dulu.Ini bukan cerita rekaan.Heboh dalam mesyuarat AJK Bahagian.Perbelanjaan terlampau luar kawalan.RM 280 000 peruntukan perhubungan umno negeri melarat sampai hampir setengah juta.Begitu rakus dubuk-dubuk ini merantah bangkai kerbau besar.

Hahaha! Kebenaran yang ini nak cakap pun dah jemu;
Ada juga sepasang dubuk jantan betina pariah yang sangat tamak.Dubuk ni pasangan sejoli.Semua projek dia nak.Tak malu-malu merengek-rengek sambil menyeringai tunjuk gigi kuning tajamnya depan Ku Lan.Hamun juga lah Ku Lan melihatnya.Padahal Ku Lan tahu dubuk inilah yang pernah bersumpah takkan bertuankan Ku Lan semasa dia berkempen untuk Dr Shukri dulu.Alih-alih mencium buntut Ku Lan  juga.Tapi Ku Lan baik sangat tahap piang.Ada juga anak raja yang macam ni.Kalau kena ke Tengku Rahman mau makan penampar dubuk pariah ni.Bila Ku Lan balik ke Jerantut mula lah dia datang minta duit.Tak begitu Dolah Kicap abang Dolah Tomato?

Yang ini dan yang itu juga benar:
Ada juga dubuk pariah yang bergantung pada bulu ketiak Ali Baba Umno.Semua projek dia hendak dan dapat pulak ke dia.Kontrak saban tahun bersambung.Agensi kerajaan ini asyik nampak muka dia aje.Orang lain pun boleh buat.Tapi kedudukan dia dalam parti dan Sokongan Kuat Ali Baba Umno maka itu semua dah jadi macam harta pusaka mak bapak dia.Kontraktor lain meleleh air liur.Dia ni pernah mengibas-ngibas seikat wang di depan muka ahli umno.Mesejnya mudah,lu orang lama dalam umno dapat apa?Lu orang semua manyak bodo.Dia tak bertanding G7 takut kutu kerat dia sebab sombong bangat.Tau takut!

Satu lagi kelompok dubuk pariah penyamun ada di Jerantut.Ini adalah dubuk pariah elit.Dubuk pariah ini satu keluarga sental projek.Tak cukup dengan itu sepupu sepapat dia pun sental juga.Dalam erti kata mudah proksi dan kroni.Dubuk bapak,dubuk emak,dubuk anak dan dubuk sepupu sepapat ni mengilai-ngilai meratah daging korban!!!!

Yang sebenar-benarnya benar adalah ini;
Kalau tak percaya tanyalah Kamaruzaman Baria yang terlalu prihatin menentang penyelewengan peruntukan ini.Tapi beliau keseorangan dalam hal ini.Kalau KD ajk bahagian sudah pasti KD bersama Kamaruzaman nahi mungkar.

Jerantut perlukan seorang pemimpin seperti Hj. Kamaruzaman Baria, yang tegas dalam setiap apa yang dilakukan dalam pentadbirannya sebagai Ahli Parlimen dan Ketua UMNO Bahagian. Malangnya ketika dia memimpin kita, kita tidak sukakan ketegasannya, akhirnya kita dikecewakan. Jika ada kelemahan kepada tokoh ini, itu adalah kerana masih tidak dapat membuang seseorang yang sentiasa bergayut ditengkuk setiap pemimpin. Semasa Dato' Wan Abu Bakar berkuasa, dia bergayut disana, semasa Hj. Kamaruzaman berkuasa dia begayut juga, tiba masa Ku Lan berkuasa dia bargayut lagi.

UMNO Jerantut mesti belajar mengenal pasti siapa Pejuang dan siapakah Petualang sebenarnya. Jika gagal, UMNO keleluruhannya akan dibenci oleh rakyat dan ditolak didalam PRU nanti. Beranikah kita berubah?

5 comments:

Anonymous said...

Hahaha! satu tulisan yg baik bro. Perkara yg benar dn bkn fitnah. Semua diatas sana tu penyangap belaka. Jenuh lah SU nk bersihkannya nanti sebab taik2 dimerata2. Silap gaya boleh join sekali main taik!

Anonymous said...

PRU nnti sah-sah UMNO akan kalah semua kerusi sbb siapa lg yang nk membantu umno? semua ahli umno dh bencikan pegawai dalam umno yang songlap semua projek, ketua wanita tak dapat; ketua pyteri pn tak dapat . ketua penmuda juga tak dapat, naib ketua juga tak dapat projek, nanti masa pru biar si samdol kicap dengan kak poo key je yang buat kerja

TUALANGTIGA said...

aaii.. takkan ketua pemuda, wanita, putri tak dapat, ong bior bebenoor,ketua putri amenda buatnya, ambik kontrek lah, pemuda jangan ceritalah balunnya, juga wanita, demaq turk sama hajer, lulah kicap dengan hj lusli tu dapat rejer rejer jer dari peruntukan parlimen, orang lain bahan kontrek besar?, kak key tak per dia dengan abu satu batu leh buat keje 2 urrang hajer.

tapi yang sebenornya semua urrang2 UMNO ne sama!!, cuma cara makan jer brebedza, ada hok telan dengan tulang2, ada hok makan daging hajer macam macam cara lah, hok makan koteh koteh pun ada dalam umno ne, nak tau?, haaaaa, jeng jeng jeng, mereka, ada lah para perwakilan yang makan rasuah pada tiap2 kali mesyuarat agung nak nak ada pemilihan?, kah kah kah, semua terlibat, dari atas sampai bawah 2 x 5 hajer

Anonymous said...

Dah yang dema boduh masih sokong UMNO buat hapa? Apa dema ni bungok mcm lembu jugek?

Anonymous said...

Petualang sebenar adalah pemimpin pemimpin UMNO.Merekalah yang membuatkan rakyat menjauhkan diri dari umno kerana mereka hanya berpolitik untuk kepentingan peribadi tanpa membantu bangsa mereka.Tetapi bila keadaan sudah teruk macam sekarang baru ajak rakyat bersama sama membantu mengembalikan kuasa umno.Apa haprak pemimpin mcm ni? bawaklah para pecacai yang melantak sama sama pemimpin umno memperkasakan umno.kerana mereka yang dpt laba

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN