Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Monday, October 17, 2011

SU BARU UMNO HARAPAN DALAM MEMACU PERUBAHAN

Sebahagian AJK Pemuda UMNO Bahagian Jerantut


1. Khabarnya semalam (16hb Oktober 2011) satu pertemuan dengan bloggers dan facebookers telah berlangsung di Rest House Jerantut bermula jam 4.30 petang. Pertemuan berkenaan adalah hasil usaha pemimpin muda yang berpandangan jauh, Sdr. Mustaffa Maarof diatas kapasitinya sebagai Ketua Biro Media Baru UMNO Jerantut.

Sehingga kini masih belum ada yang dapat dilaporkan mengenai pertemuan berkenaan, namun SPU yang peka terhadap perkembangan media sosial di Jerantut ini sentiasa mengharapkan sesuatu yang baik dan berguna telah terlaksana. SPU juga berharap pertemuan semalam telah dapat mengumpulkan dan mendekatkan penulis maya setempat untuk kembali menghampiri UMNO.

Walau apapun, SPU percaya bahawa Mustaffa Maarof telah melakukan sesuatu yang betul yang sepatutnya sudah dilakukan sejak lama dulu. Sekiranya perancangan dilakukan dengan teliti serta campurtangan orang-orang yang berkemahiran dan berpengalaman pasti bilangan kehadirian mampu menceceh ratusan orang pada majlis tersebut. Apa pun SPU ucapkan syabas kepada mereka semua yang telah berjaya mengatur langkah pertama serta berjaya membebaskan diri dari kegelapan dunia IT. SPU cuma kecewa kerana tidak dapat bersama dalam program yang berkenaan.


2. Tahniah kepada En.Mohd Zukarmi Abu Bakar atas perlantikannya secara resmi sebagai Setiausaha UMNO Bahagian Jerantut baru-baru ini. SPU tidak memandang kebelakang serta tidak menyingkap sejarah silam seseorang. Kerana jika keburukan yang kita cari maka banyaklah keburukan yang akan kita jumpai, namun kita harus memandang kehadapan.

SPU tidak peduli apa percaturan politiknya, kemana kecenderungan sokongannya, kumpulan mana yang beliau gabungkan diri. Yang penting pada SPU adalah beliau mesti membebaskan diri dari segala yang akan menimbulkan fitnah dalam melaksanakan tugas-tugas beliau. Beliau mesti sentiasa berada ditengah-tengah dan menjalankan tugas dengan jujur. Benteraslah segala salah-laku yang masih berlaku didalam pentadbiran UMNO Bahagian serta dirinya sendiri tidak melakukan salah-laku. Jawatan yang disandang adalah milik UMNO dan beliau menerima tugasnya adalah dengan kehendak Allah. Justeru, bertanggungjawablah dan hadapi segala cabaran dengan berhati-hati.

SU juga adalah seorang pengamal media sosial facebook yang aktif, SPU sudah lama berharap media sosial Jerantut dapat diberikan perhatian dan dipantau demi hasrat menjuarai rakyat. Oleh yang demikian, SPU sangat-sangat berharap agar SU baru ini akan dapat menganjak perkembangan media sosial di Jerantut. SPU sentiasa akan memberikan sokongan yang tinggi. Namun jika beliau juga tidak peduli, maka SPU akan tetap akan mengkritiknya secara berterusan.


3. Perlantikan Setiausaha baru UMNO Jerantut diharap akan dapat mengubah sedikit sebanyak 'penyakit' kronik yang sedang berlaku didalam UMNO Bahagian. SPU diharap akan menjadi 'mata-mata' dan penguatkuasa yang akan dapat menjaga supaya 'lubuk khazanah' dari buaya-buaya yang sentiasa kelaparan. SU juga mesti memantau dan menghalang para 'penyamun tarbus' dari menyalah-gunakan kuasa dan peruntukan untuk kepentingan diri. Rakyat melihat segalanya sedang berlaku dan berleluasa selama ini. Rakyat membenci UMNO kerana adanya beberapa 'buaya' dan 'penyamun tarbus' itu. Jika UMNO masih ingin kekal berkuasa, perlakuan buruk itu harus benteras.

Persepsi masyarakat terhadap UMNO berada ditahap yang paling buruk. Blog-blog WZWH dan KD telah membongkar segala keburukan yang dilakukan oleh pemimpin dan kakitangan UMNO Bahagian. Jika SU tidak berjaya menyekat perlakuan perbuatan berkenaan dari berterusan, maka UMNO terpaksalah rakyat tolak dengan membunuhnya hingga keakar-umbi. 

SPU mendengar ada yang berpendapat bahawa UMNO sudah tidak dapat diselamatkan lagi, rasuah politiknya berlaku hingga keakar umbi. Cawangan-cawangan hanya di monopoli oleh kumpulan atau orang tertentu. Adakalanya mesyuarat bahagian tidak berjalan dengan adil apabila segalanya telah dirancang dansebarang perubahan yang ingin dilakukan telah dipunahkan dengan cara yang buruk iaitu 'cadang dan tutup'. Kerana itulah ada ketua cawangan yang memeggang jawatan berkenaan sehinggalah 'berkulat'.

UMNO juga bukan setakat mempraktikkan sistem 'kroni' bahkan ada tanda-tanda ianya sudah menjadi satu parti yang sedang membina 'dinasti' dimana anak-anak pemimpin akan mewarisi jawatan yang ibu bapa mereka sandang dahulu. Ini akan membuatkan UMNO semakin mengecil. Ini akan membuatkan UMNO semakin dipinggir. Ini juga membuatkan UMNO akan dijauhkan oleh rakyat. Ini membuatkan UMNO akan dikalah dalam PRU akan datang. 

Siapa yang sudah berubah? Siapa yang akan berubah? Siapa yang ingin berubah didalam UMNO? Atau, tunggulah sehingga PRU akan datang apabila rakyat akan mengubah segalanya dengan berubah arah. Sehingga rakyat tidak lagi menyokong dan mengundi UMNO. Jangan biarkan rakyat melihat UMNO sebagai sebuah pohon yang dihinggapi dedalu, yang terpaksa diracun supaya dedalu akan mati. Jangan biarkan rakyat teraksa 'membunuh' UMNO kerana bencikan sebahagian 'parasit' yang ada didalamnya. 




1 comment:

TUALANGTIGA said...

salam saudara, yang pentingnya kesempatan harus di beri terlebih dahulu kepada su baru ini, kita jangan cepat melontarkan pandangan negative pada orang lain, ada sebab kenapa ketua bahagian memileh beliau.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN