Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Tuesday, October 4, 2011

LAGI CALON SU BAHAGIAN

AJK Pemuda bahagian Jerantut.
Foto sumber dari blog; Pak Cik Mat Jambu


Perlantikan Setiausaha UMNO Bahagian adalah hak mutlak Ketua UMNO Bahagian. Pasti ini tiada siapa yang akan pertikaikan. Namun usaha untuk melobi bagi mendapatkan kerusi berkenaan sama ada untuk diri sendiri atau kroni atas apa tujuan sekalipun adalah juga satu permainan yang menarik untuk kita lihat dan teliti.

Dalam keadaan UMNO hampir menghadapi Mesyuarat Bahagiannya tidak lama lagi, jawatan yang sesiapapun akan menyandangnya kelak hanyalah bagi tempoh yang singkat. Bagaimanapun saya beranggapan ianya sangat penting bagi individu berkenaan untuk melonjakkan namanya supaya dapat dipilih sebagai Ahli Jawatankuasa atau mana-mana jawatan penting lainnya dalam mesyuarat berkenaan. Kerana itulah memang banyak pihak yang sedang cuba melobi kepada Ketua bahagian untuk jawatan berkenaan.

Kita membincangkan mengenai transformasi dalam UMNO, khususnya UMNO Bahagian Jerantut. Justeru dari awal lagi saya tonjolkan calon-calon baru dan muda-muda untuk merealisasikan rancangan transformasi itu. Pastilah ada orang-orang lama dalam UMNO bahagian yang 'meleleh' airliurnya untuk jawatan berkenaan, namun tidak akan kita bincangkan disini.

Memang masih banyaki lagi nama-nama yang layak untuk dicalonkan sebagai Setiausaha Bahagian untuk dipilih oleh YTM Tan Seri Tengku Azlan sebagai pendampingnya sehingga beliau mennggalkan jawatannya sebagai Ketua Bahagian selaras dengan kenyataan beliau sendiri untuk tidak dicalonkan dalam PRU akan datang sebagai Ahli Parlimen.

Ahmad Shah Jamlus atau Fasal Jamlus kedua-duanya berpendidikan agama dan layak sebagai calon SU. Selain itu Ir. Jalaluddin Ghazali berpendidikan tinggi juga layak sebagai arkitek pembangunaan Jerantut kelak. Dalam Pemuda itu sendiri pun masih ramai, cuma sudah tentu mereka akan masih bernaung di bawah payung Ketua Pemuda dan tidak akan meninggalkannya atas nama kesetiaan.

Bagaimanapun, Jika Ketua UMNO Bahagian inginkan SU yang matang dan berpengalaman serta setia kepada beliau, Wan Johari adalah nama yang patut kita cadangkan, selain itu Wan Heru pun boleh kita tonjolkan sama. Jerantut masih belum ketandusan pemimpin, cuma mereka ini perlulah diberikan peluang. Ibarat kata pepatah; bangunan batu yang tinggi itu diruntuhkan namun mampu dibangunkan semula, berkali-kali.

Blog patpatsikulipat mengisahkan Hanafisah sebagai calon SU Bahagian. Wallahualam! 'Hanya Joharilah yang mengenal Maniam'!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN