Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Sunday, February 22, 2009

PERUBAHAN: APA REAKSI KITA?


Posting saya yang lalu, Beranikah UMNO Berubah? (Klik sini)
tidak mendapat sambutan. Sudah tentu tidak dari penyokong parti pembangkang, tetapi tidak juga dari kalangan UMNO sendiri, termasuk yang biasa memberi komen selama ini. Saya tertanya-tanya sendiri, kenapa?

Dibawah ini sebahagian komen dari pengunjung yang serba sedikit boleh darinya kita buat kesimpulan sebab-musababnya;

12 comments:

Anonymous said...

Contributed by KeRIS
Nampaknya keadaan dalam negara khususnya di negeri Perak agak 'sesak' pada mutakhir ini. Disebalik 'kesesakan' yang berlaku, kita telah menerima berita dan pengumuman yang bersejarah bahawa BN telah diperkenankan oleh Sultan Perak untuk menubuhkan kerajaan negeri di Perak.

Namun disebalik keghairahan dan kegembiraan yang dikecapi oleh rakyat dan ahli BN, terdapat beberapa perkara yang mungkin terselindung. Secara tiba-tiba penulis terfikirkan sesuatu yang begitu menakutkan sebagaimana 'ketakutan' yang melanda pakatan rakyat pada waktu ini. Maaf sekiranya tulisan ini merencatkan 'perayaan' rakan-rakan semua.

Di saat 'perayaan' BN di Perak, kita seolah-olah terlupa akan kelibat 2 orang yang mungkin menantikan satu 'perayaan' peribadi yang lebih besar lagi. Dimana pak lah dan khairy? Setakat ini pak lah hanya muncul mengumumkan nama mb baru. khairy? Dimana raja 'enter frame' Malaysia ini? Pertanyaan ini sedikit sebanyak merencatkan suasana 'perayaan' penulis. Ajaib benar bila khairy tak keluar dalam tv dan akhbar.

Adakah ini sebenarnya satu komplot untuk menjahanamkan Najib? Perlu diingat, 4 orang 'pemain utama' ini tak mustahil akan melakukan sesuatu yang lebih hebat lagi. Mungkin saja salah seorang daripada mereka akan membuat 'pengakuan' atau 'dibuktikan' meminta atau menerima rasuah daripada Najib. Perlu diingat, dalam keadaan sekarang, perkara-perkara semacam ini SANGAT MUDAH diterima dan dipercayai oleh rakyat.

Apa kena mengena perkara ini dengan 2 beranak tu? Mudah. Sekiranya 'terbukti' Najib rasuah, Najib akan disiasat oleh SPRM 'yang betul-betul bebas'. Ketika itu mungkin Najib akan dilihat sbagai sangat tidak layak untuk jadi PM. Jadi siapa yang akan jadi PM? 'Maka dengan berat hatinya, pak lah 'terpaksa' meneruskan khidmat sebagai pm'.

Kem Muhyidin akan bergoncang, kem mat taib akan kencang, kem Mukhriz akan goyang, kem khairy akan ganyang.

Jadi, siapa yang sebenarnya akan jatuh? Nizar atau Najib? Adakah ini kemenangan UMNO dan BN? Atau adakah ini kemenangan pak lah dan menantu? Adakah ini satu grand design untuk menjatuhkan Najib?

Yang Benci Khairy
February 16, 2009 10:57 AM
Parpu Kari said...

SALAM BRO...AKU SETUJU BRO, MEMANG SUSAH LA SELAGI ADA MANUSIA BERNAMA KJ NI, MANYAK KUAT BERLAKON DIA NI BRO...
February 16, 2009 10:58 AM
SPU said...

Salam,

Komen Anon diatas agak luar topik dan boleh dinyahkan dari blog ini, namun oleh kerana SPU sealiran pendapat maka SPU membenarkannya disiarkan untuk kali ini sahaja.
February 16, 2009 11:20 AM
Siapalahaku(taman negara) said...

Inilah kenyataan di dalam UMNO sekarang.Kebanyakkan pemimpin UMNO mmg berjuang hanya utk kepentingan peribadi mereka sendiri bukan utk kepentingan bangsa seperti yg mereka laungkan.Layakkan kita meletakkan UMNO untuk terus memimpin jika masih mereka tidak berubah?disinilah asas mengapa saya pernah katakan supaya kita undi oembangkang dan biar UMNO parti kita yg bertuah ini kalah semoga akan ada iktibar utk UMNO akibat kekalahan nanti. jika tidak pemimpin UMNO akan terus bekrja utk kepentingan diri tanpa memikirkan rakyat.berubahlah dari menjadi pak turut yg sentiasa menurut tanpa ada usaha utgk memperbetulkan keadaan. percayalah saya menentang dan memberi komen adalah kerana saya sygkan parti UMNO bukan saya sygkan pemimpin UMNO. marilah kita nyahkan pemimpin yg bangsat dari dlm UMNO.bersihkan UMNO dari para pengkhianat.
February 17, 2009 5:41 PM
awi.prt8 said...

salam kenal SPU.
jemput adds blogs saya http://nasilemakbungkus.blogspot.com
February 18, 2009 5:42 PM
Anonymous said...

itu hak demokrasi dia untuk jaga kepentingan peribadi dia. ini hak demokrasi tuan blog untuk nyatakan pendirian dia. adalah menjadi amalan demokrasi dan sebahagian yang dikatakan demokrasi jika dirasuah untuk rebut jawatan. kena berlapang dada sedikit kepada yang kedekut dan tak rasuah. itu hak demokrasi perasuah untuk merasuah. kalau menang dengan merasuah tak kisah apa dah tapi dalam proses PAU yang dikatakan masih subur amalan demokrasi. tak perlu berubah dah. sekarang pun dah ok...kenapa perlu berubah? najib dan pak lah yang terbaik untuk kita. sapa lagi?
February 18, 2009 7:31 PM
BH said...

Anon di atas percaya kepada demokrasi termasuk mendapatkann jawatan dengan merasuah perwakilan, jadi jika ini benar kenapa kita atau ramai diantara kita harus bangkitkan soal rasuah dalam UMNO? Jika ianya dihalalkan kenapa harus dipertikaikan?

Mungkin Anon tersebut bermaksud bahawa rasuah politik ini halal kepada mereka yang terlibat (calon dan perwakilan) tetapi ianya tidak didalalkan oleh mereka yang tidak dikalangan tersebut tadi. Vagaimanapun suara majoriti harus diikuti kerana itulah demokrasi sebenar dan majoritinya adalah ahli UMNO akarumbi dan tidak dari kalangan calon dan perwakilan.

Kita fikir dan pertimbangkan.
February 18, 2009 8:28 PM
SPU said...

Setuju dengan BH, apa-apa berkenaan rasuah dalam UMNO harus dibendung kerana UMNO adalah tunggak kerajaan. Jika gagal disekat maka akan merebak kedalam kehidupan seharian.

Cua bayangkan jika dalam Malaysia segala-galanya adalah rasuah! Untuk dapatkan ini kena rasuah untuk dapatkan itu kena rasuah, b ahkan untuk dapatkan tiket bas dan keretapi kena rasuah - segala-galanya rasuah, mampukah kita hidup dalam keadaan demikian?
February 18, 2009 8:46 PM
Siapalahaku(taman negara) said...

emm yelah.. kan rasuh ni halal.. buatlah didunia ni. tapi jawablah nanti di akhirat jemah kan..
February 19, 2009 5:06 PM
Siapalahaku(taman negara) said...

emm yelah.. kan rasuh ni halal.. buatlah didunia ni. tapi jawablah nanti di akhirat jemah kan..
February 19, 2009 5:06 PM
Anonymous said...

KALAU NAK NAIK TAKDE CARA LAIN. INI CARANYA...TAK PAYAH DIUBAH DAH... INI AMALAN TRADISI PARTI KITA. KENAPA NAK SANGKAL. BUKAN KENA TANGKAP PUN...NI ANTARA AHLI SAHAJA..BAGI PUN BERALAS..ADA AGEN.. DIAM2 SUDAHLAH
February 19, 2009 7:21 PM
Siapalahaku(taman negara) said...

yelah biarlah yg memberi dna menerima tu menjawab di akhirat nanti..taulah azab neraka nanti jgn terjerit mintak tolong dgn aku sudahlah..
February 21, 2009 3:49 PM


Saya mengandaikan bahawa sebenarnya UMNO masih belum bersedia untuk berubah. Bukan sekarang ini, atau pun mungkin tidak sampai bila-bila.

7 comments:

one one no belen said...

Of course tidak akan ada komen dari org UMNO kerana inilah yg kebanyakkan ahli ahli UMNO dpt imbuhan.Tapi berapa sgt kah nilai imbuhan tersebut jika bangsa dan parti kita ini tgidak lagi memerintah negara? jgn salahkan pengundi sekiranya mereka membenci UMNO tapi salahkan ahli dan pemimpin UMNO sendiri.Terimalah komen pengundi utk UMNO terus relavan di mata rakyat.pemimpin mestilah memperjuangkan bagsa melebihi poket mereka.,insyaalah rakyat akan kembali ke oangkuan UMNO.Tapi sanggup kan para pemimpin dan perwakilan berubah mindsetting mereka??tepuk dada tanya kepala lutut. sendiri jawablah

Anonymous said...

sekarang dah dekat PAU tak perlu berubah dah...kalau ada agen datang bagi duit, ambik jerk. jangan banyak cakap. ikut arahan agen. tak perlu nak mewar-warkan kata umno akan berubah. buat cara dulu jer. apa yang sedikit gusar orang pas yang baru menertai umno. mungkin berbeza ada kejanggalan bilamana diberi duit. parti pas ahli kena keluar duit bukan terima duit. tuh bezanya. tapi aku tak yakin langsung dengan anak mahathir. khir toyo banyak skandal. buat masa ini kena pilih KJ dulu untuk pastikan revolusi hadari diteruskan.

UMNO Kuala Tahan

one one no belen said...

KJ? emm buta hati ke apa nak pilih KJ tu?

Anonymous said...

Sdr anon 1:09,
Memang orang UMNO nampak habat bergemumang rasuah politik. Menerima duit untuk undi yang diberi, tetapi orang PAS pun bodoh juga, memberi duit kepada pemimpin mereka yg dtg berceramah sedangkan pemimpin mereka hidup mewah, perjuangan HARAM JADAH apa begini. Hidup-hidup mereka kena tipu, bila mati nanti tak tau apa lagi penipuan pemimpin mereka buat.

Anonymous said...

akan kalah dengan duit. percaya cakap aku. KJ lubuk duit. bodoh sungguh Suara Penjilat Umno SPU nih berfikir. Jangan tujuk warak la. kalau anda tak suka KJ jangan memandai nak sembur orang. anda siapa yang cuba nak menentukan baik buruk orang. kalau nak jilat pun tengok atas bawah dulu.

UMNO Kuala Tahan

Anonymous said...

anon 4.32 lagi satu makhluk Allah yang bangang dan pengecut. orang lain datang ada nama dia datang tanpa nama. memang malang mak bapak dia tidak beri nama, dah tu pakai nama umno k.tahan, ingat iimno k. tahan tu nama mak bapak dia beri? Ini blog aku,tak suka jangan masuk,ajak maka bapak awak buat blog sendiri.

azlishukri said...

UMNO wajib berubah..tidak cukup berani berubah sahaja. salam singgah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN