Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Thursday, January 6, 2011

LAMA DAH TAK 'HENTAK'



Blogging di Jerantut semakin dingin. Kebanyakkan laman-laman blog bagaikan sudah disalai atau dipangang. Mungkin kerana sudah kehabisan isu atau juga boggernya sibuk mencari rezeki dimusim 'pejor' ini. Itu difahami kerana rata-rata mereka bukanlah blogger elite malahan semuanya picisan. Mungkin hanya satu saja, itu pun yang mengangkat dan menganggap dirinya sendiri sebagai blogger bangsawan - tak lain tak bukan, jeng,,,jeng..jeng! - WZWH.

Ada beberapa blogger dari Jerantut namun sudah tidak lagi 'berkisahkan' tentang kampong halaman kerana mereka sudah 'sesat' diperingkat nasional. Mereka bukan lagi blog picisan, mungkin juga tidak lagi perdulikan permasalahan rakyat dikampong halamannya.

Yang tinggal hanylah uRagdRrulug dan Hulu Tembeling, yang tetap teguh pada perjuangan mereka, membela bangsa dan negara. Blog pemimpin hanya menulis dan memikirkan masalah besar termasuklah mengenai 'keuntungan berganda', kerana itulah tanah dimana sebelum ini rakyat menanam jangung telah sanggup 'dirampas' bagi projek melombong bijih besi. Memang keuntungan berganda-ganda, tetapi bagi pemimpin itu saja yang mendapat beratus-ratus ekar tanah dan beberapa lombong bijih besi.

Saya sokong slogan rakyat didahulukan saranan DS Najib itu, tetepi di Jerantut didahulukan itu hanya membawa maksud rakyat dahulu yang akan dihapuskan atau dahulu menerima kesusahan tetapi pemimpin akan tetap bersenang lenang.

Konsep wakil rakyat sepatutnya sudah berubah. Mereka sudah boleh dikategorikan sebagai golongan professional dan jawatan mereka juga dianggap sebagai satu profession. Justru, mereka haruslah dari kalangan yang bijak (bukan mesti ada kelulusan PhD dan sebagainya) dan bertanggungjawab kepada rakyat. 

Bagi DUN Tahan, (jika berlaku sebarang perubahan) mungkin seorang Penghulu yang dilihat sangat sesuai dicalonkan bagi menggantikan yang sedia ada atas sifat kebertanggungjawabannya. PM harus memerhatikannya dengan baik kerana inilah calon yang rakyat harapkan dan yang pastinya dia bukanlah dari kalangan 'pemungkor'. Pencalonannya juga bolehlah dianggap sebagai membalas budi dan mengenang jasa kepada keluarga berkenaan. Tuanku Sultan pasti akan sangat bersetuju dengan calon itu.

Di pasar-pasarraya serta dikedai-edai di Jerantut ini, apakah sudah ada bekalan minyak masak? Mungkin WZWH boleh 'pastikan' bahawa bekalan akan mencukupi dan dengan harga yang tidak dinaikkan. WZWH patut juga pastikan paras air si Sungai Tembeling dikawal supaya dapat menghalang berlakunya banjir besar. Banyak yang WZWH kena pastikan, bagaimanapun beliau haruslah pastikan bahawa sebarang kenyataannya tidak menyingung orang lain seperti berlaku baru-baru ini di blog Pahang-Ku.

Jika perselisihannya derngan UD ataupun SPU kenapa pula Pahang-Ku cuba diusik? Bahkan melibatkan nama seorang exco pula. Meletakkan link blog dimana-mana bahagian sekalipun adalah hak mutlak pemilik blog berkenaan, jadi usah ada pertikaian yang menampakkan lagi kebodohan diri sendiri.

2 comments:

chenerong ular said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Wake UP! said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN