Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Thursday, January 22, 2009

SELEPAS PRK P036 - KITA JANGAN JADI PENAKUT

Disaat awal UMNO, semangat UMNO meresap
kedalam darah dan nadi setiap bangsa Melayu


Semua Melayu menyokong UMNO
dan UMNO lah yang memperjuangkan Melayu dan kemerdekaan negara.



Sepertimana permainan bolasepak, kita terlalu menumpukan bahagian pertahanan. Maka kita diasak penyerang lawan. Penyerang kita turun bantu pertahanan. Lalu dapat kita patahkan serangan lawan. Pasukan lawan dibantu pertahananya menyerang lagi, kita gelabah dan kucar-kacir. Satu percubaan ke pintu gol telah berjaya dilakukan, walaupun tidak tepat namun kubu dan benteng pertahanan kita telah ditembusi dan pecahkan. Penyerang kita masih membantu pertahanan. Tiada serangan dibuat. Pertahanan lawan rasa selesa dan mampu membantu penyerangnya mengempur kubu kita, dan akhirnya satu percubaanlagi berjaya dilakukan dan ..GOL! Kita tertewas. Para pemain kita masih mampu tersenyum kemalu-maluan. Penyokong kecewa dan ‘boo’. Pengurus pasukan terduduk dan jurulatih memaling kearah lain. Begitulah keadaan di Kuala Terengganu.


Semasa berkempen, pemimpin kita hanya menumpu kepada kawasan-kawasan dimana kita mempunyai penyokong kuat lalu apabila kedatangnya ‘gah’ lah pemimpin kita diraikan dan disiarkan oleh media-media. Apakah kita lakukan perkara serupa di kawasan-kawasan yang dianggap kawasan musuh? Kenapa tidak? Apakah pemimpin kita takut kepada rakyatnya sendiri? Jika kita tidak menggempur kubu musuh maka apakah ada peluang kita menambah undi dari kalangan mereka?


Tahukah kita bahawa pemimpin-pemimpin lawan juga mengadakan lawatannya dalam kawasan penyokong kuat kita? Mereka lakukan ini walaupun mereka tahu ini adalah kawasan kita. Mereka tahu bahawa mereka perlu lakukan serangan untuk berjaya. Sedangkan kita hanya bertahan untuk menang. Menangkah kita jika bertahan? Perubahan sikap begini harus pemimpin kita lakukan. Serang kawasan musuh. Biarkanlah jika kita di ‘boo’ oleh rakyat. Itulah hakikatnya. Saya percaya bahawa jiwa melayu ada rasa timbang rasa dan malu alah. Setakat mana yang akan mereka lakukan kepada pemimpin kita walau sebenci manapun mereka kepada pemimpin. Jadi untuk akan datang, kita harus lakukan strategi menyerang. Pemimpin harus lebih berani memasuki kawasan yang dianggap penyokong parti lawan. Berceramahlah walaupun hanya kepada SATU orang. Jika setiap kali ceramah kita mendapat satu orang pengikut baru ianya adalah lebih baik dari berceramah dihadapan 1000 pengikut lama yang akan selama-lamanya menyokong kita. Kita jangan jadi PENAKUT!. (Baca sini)


Di PRK P036 – bebaskan kita dari ‘cah keting’? Saya masih melihat bahawa musuh UMNO adalah dari dalam UMNO sendiri. Sikap UMNO telah terbiasa dengan pepatah ‘biar putih tulang jangan putih mata’ Jika kita tidak mendapat, sesiapapun tidak akan mendapatnya. Bahkan kita lebih rela orang lain mendapatnya asalkan jangan ‘musuh’ yang diantara sahabat kita sendiri. Inilah sikap dan perlakuan melayu sebenarnya. Saya tidak pasti setakat mana kita bebas dari ‘cah keting’ dalam PRK P036 lalu tetapi saya yakin ianya masih berlaku atas banyak alasan oleh banyak pihak.


Setakat manakah penumpuan pemimpin-pemimpin kita terhadap PRK P036 lalu? Ramai yang datang tetapi masih ramai yang saya percaya memberikan tumpuan kepada diri mereka sendiri terhadap pemilihan PAU mac nanti – kerana itu adalah lebih penting buat mereka. Kerana itu adalah penentu hidup mati politik mereka. Jika mereka harus berkorban, maka mereka lebih rela mengorbankan Dato’ Wan Farid calon P036 dari mengorbankan diri mereka sendiri pada PAU nanti. Saya tidak mahu mengulas tentang ‘Tembakan Tepat’ kerana saya tidak punya maklumat lengkap. Bagaimanapun kita mendengar ianya berlaku dan dilakukan oleh banyak pihak. BANYAK!


Pengurusan juga harus diambil perhatian. Makanan yang disediakan oleh UMNO berlambak dan akhirnya dibuang begitu saja. Selain dari pembaziran umum akan melihat kita sebagai boros berbelanja. Surat khabar meskipun ianya adalah sumbangan, kenapa masih berlambak dan tidak diedarkan. Sekecil manapun asalkan ianya berupa hadiah saya pasti ada orang akan menghargainya. Penyebaran maklumat tidak juga tidak dilakukan sepenuhnya. Pihak pembangkang mampu mengedarkan poster yang memperjelaskan misi mereka dan tertera jelas logo PAS , PKR dan DAP. Ada juga kalender PAS diedarkan. Betul itu mungkin kecil tetapi itu adalah sesuatu. Supaya pemberian yang kita buat tidaklah jelas berwajah rasuah pollitik. UMNO dan BN mana? (Baca sini kecuali penyokong PAS)


Janganlah penyokong pembangkang mendabik dada bahawa PR tidak lakukan rasuah politik. Mereka melakukan perkara yang sama dan banyak juga. Malahan kadang-kadang lebih besar jumlahnya dari yang UMNO berikan. Jangan nafikan ini, kerana ini adalah perkara yang kita pasti ianya berlaku. Cuma kebijaksanaan pembangkang adalah mampu mempengaruhi rakyat dengan menunjukkan kesalahan kepada UMNO/BN -membaling batu dan menuduh orang lain yang membalingnya. Cuma mereka bukan parti pemerintah jadi mereka tidak mampu menawarkan projek pembangunan. Kalaulah mereka parti memerintah mereka akan lakukan perkara sama, saya pasti ini akan berlaku. (Penyokong PKR JANGAN baca sini)


Ketika berkempen, pembangkang rela memberikan peluang kepada pemimpin bangsa lain untuk berucap dipentas dimana ianya ramai penyokong melayu - kenapa kita tidak memberikan peluang yang sama kepada komponen kita? Kita masih seperti dahulu berharap MCA akan berkempen dikawasan dimana majoriti pengundinya orang cina begitu juga dengan MIC. Tidak nampak keseagaman ketika berkempen.


Saya masih berpendapat untuk menguatkan UMNO harus kita lakukan dengan mengubah sikap – sikap ahli-ahlinya, terutama dan bermula dengan pemimpin. Dan lakukan sehingga keperingkat bawah – akarumbi. Kembalikan semangat UMNO asal. Perkuatkan UMNO dikampong-kampong. Adakah semula aktiviti untuk rakyat. Dan peling penting UMNO cawangan perlu dipimpin oleh mereka yang tidak ada kepentingan selain dari perjuangan untuk rakyat. Mengubah dan membersihkan UMNO di cawangan akan dapat membersihkan UMNO di peringkat bahagian dan seterusnya diatas. Dari atas, jangan lagi ada pemimpin yang turun untuk mencaturkan siapa yang akan ahli-ahli UMNO cawangan pilih sebagai pemimpin. Mereka lebih tahu siapa yang layak lebih dari yang pemimpin peringkat bahagian ketahui. (Baca sini)


UMNO masih ada sedikit lagi peluang untuk perbaiki segalanya. Dan ianya harus dilakukan segera sebelum PRU13. Jika tidak gelombang PRU 12 akan pengaruhi mood pada PRU berikutnya nanti. Gelombang itu harus dipatahkan. Harus dimusnahkan. Saya percaya kepada pendapat bahawa rakyat bukan terlalu menghendaki pembangkang, Cuma mereka tidak dapat menerima UMNO lebih dari kesanggupan mereka menerima pembangkang.


Memulihkan UMNO harus dilakukan oleh semua pihak. Salahkah jika kita menjemput TDM untuk bersama mambantu kita? Hinakah atau jatuhkah maruah kita jika ini kita lakukan? Kenapa pucuk pimpinan tidak mahu lakukan ini? Apakah hanya kerana ego semata-mata atau masih dalam mimpi indah? Atau masih belum sedar akan hakikat sebenar kerana lagu yang didendangkan oleh para penasihat adalah lagu-lagu yang telah melindungi keadaan sebenar? Apakah sebenarnya ada diantara kita yang selepas PRK P036 lalu yang benar-benar pulang dengan gembira apabila kita kalah? Saya berani mengatakan bahawa ada yang akan menyatakan YA!


Saya pernah memimpin UMNO cawangan dan pernah jadi AJK Pemuda Bahagian. Saya masih sayangkan UMNO walaupun saya sudah semakin menjauhi dan ada sedikit rasa benci. Dihati saya masih ada UMNO. Tetapi saya tidak akan teragak-agak menyokong ‘selain dari UMNO’ jika UMNO masih lagi tidak berubah. Jika pemimpin UMNO masih tidak mahu atau belum mampu mengubah keadaan ini. Apakah hanya ada seorang seperti saya? Saya percaya bahawa masih ramai orang yang seperti saya dan yang akan mengambil tindakan seperti yang akan saya ambil kelak. Pada ketika itu, tentulah UMNO tidak akan mampu diubah oleh sesiapapun lagi. Pada saat itu yang mampu dilakukan hanyalah – talkinkan UMNO.


2 comments:

SUARA KITA, SUARA RAKYAT said...

bukan masaalah jika UMNO ingin mengebalikan sokongan
perlu amanah,tunai janji.
saya sebagai pengudi biasa ,,,cukup meluat dengan janji orang umno..pru lalu,,,dijanji balik mengudi sengan cos ditanggung,,namun habuk punnnn tak ada

Apache said...

Umno kini tidak boleh lagi terikut dengan stail kempen yang telah ketinggalan zaman. Kepimpinan UMNO disemua peringkat juga perlu memberi ruang dan peluang kepada generasi baru yang corak pemikirannya berbeza dari segi terdahulu...UMNO perlu berubah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN