Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Thursday, June 12, 2008


MINYAK NAIK DAN NAIK MINYAK

Tiba-tiba kita dikejutkan oleh pengumumam PM bahawa harga minyak terpaksa dinaikan berikutan pengurangan subsidi terhadap minyak. Kenaikan yang melambung terlau tinggi sungguh diluar jangkaan semua yang melebihi paras 40 %.

Kenaikan harga minyak atau pengurangan subsidi minyak tersebut membuatkan rakyat Naik Minyak. Apa tidaknya; Dalam kempen PRU12 yang lalu kerajaan berjanji sekiranya kekal memerintah harga minyak tidak akan dinaikan walaupun kita sedar bahawa bukan PM yang menentukan harga minyak, tetapi beliau tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang demikian yang mana diluar bidang kuasa beliau.

Kemudiannya kita dimaklumkan oleh Menteri Kerajaan YB Dato' Shahril Abdul Samad bahawa harga minyak akan dinaikkan pada bulan Ogos depan. Malangnya sebelum sempat bulan Ogos PM telah mengumumkan kenaikan tersebut baru-baru ini. Jadi soalnya, kita merasa tertipu dan kenyataan-kenyataan menteri-menteri tidak lagi dapat dipercayai dalam kata lain, menteri-menteri menipu kita. Apakah ini hadiah kepada rakyat yang memilih mereka dalam PRU12 yang lalu?

Kalau dulu PM mencabar rakyat menggunakan hak rakyat dalam PRU, apakah PM mahukan rakyat menggunakan kuasa mutlak mereka seperti dibeberapa negara lain dengan mengadakan bantahan dan demonstrasi? KIta semua ketahui dinegara India rakyat berdemonstrasi membantah kenaikan harga minyak manakala di Korea rakyat meminta kabinet meletak jawatan berikutan pengimpotan daging lembu dari AS. Nyata rakyat negara-negara luar lebih prihatin kepada masalah dan lebih berani mengambil tindakan. Kita harus lebih berani menyatakan kebenaran terutama apabila kita kehilangan pemimpin yang dapat membela kita. Kita tidak nampak siapa lagi pemimpin sekarang yang berani menyatakan kebenaran. Yang ada hanyalah mereka-mereka yang hanya nak jaga diri dan kepentingan mereka sendiri.

Jika benar ramalan bahawa krisis ekonomi akan melanda dunia dan Malaysia yang terburuk dalam sejarah, maka kita percaya lambat laun rakyat akan bangikt dan menentang kerajaan dengan kekerasan melainkan suatu reformasi dari dalam kerajaan sendiri dapat dilakukan bagi memberikan keyakinan semula kepada rakyat.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN