Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Wednesday, October 19, 2011

PARTI PERIBADI, KRONI DAN DINASTI

Lawatan keluar negara -
Gambar hiasan: Sumber laman facebook


Nampaknya masih tidak banyak perubahan didalam UMNO. Pemimpin kebanyakannya hanya mengutamakan kepentingan peribadi serta kroni, bahkan akhirnya cuba untuk mewariskan kepimpinan kepada anak-cucu dan menjadikannya satu dinasti.

Apakah parti hanya untuk mereka dan keluarga mereka saja? Di satu cawangan berhampiran bandar Jerantut, bahkan juga berlaku perkara sama di cawangan-cawangan lain dimana Ketua Cawangan berusaha menonjolkan anak isterinya untuk memeggang jawatan penting dalam parti. Mereka ingin menjadikan UMNO sebagai hak peribadi mereka sekeluarga. Keahlian tidak dibuka seluas-luasnya kerana bimbang ada calon yang akan merampas kerusinya, maka hilanglah peluang 'mengisi tembolok' masing-masing.

Dalam mesyuarat cawangan, pemilihan jawatan yang sepatutnya dilakukan secara demokratik namun diselewengkan. Ketua cawangan yang ada akan mengaturkan strategi supaya mencadangkan ahli tertentu kemudiannya cadangan dengan cepat ditutup untuk tidak memberi peluang kepada pemilihan secara demokrasi. Kerana inilah UMNO semakin dibenci oleh ahli-ahli sendiri.

Penyakit UMNO sudah semakin parah. Ada pendapat mengatakan bahawa sudah tidak ada cara untuk memulihkannya lagi melainkan membiarkannya 'mati' dan membina semula dengan segala yang baru. Kerana jika kita mengubah pemimpin sekalipun ianya tidak akan mampu mengubah budaya yang sudah meresap didalam jiwa UMNO ketika ini.

Terlalu banyak kepincangan didalam UMNO sama ada diperingkat cawangan, bahagian bahkan kepimpinan diatas sana. Terlalu banyak skandal yang berlaku sehingga rakyatpun sudah tidak mampu menelannya lagi. Baca dibawah ini:

PEGAWAI KHAS/EXCO PEMUDA NAK CURI KREDIT KERJA ORANG LAIN

GEMPAR! ANAK ADUN MELAKA PULAK BUAT HAL! ABIS LA UMNO!

SUSAHNYA MENEGUR PEMIMPIN






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN