Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Monday, December 13, 2010

PUSAT JALUR LEBAR KOMUNITI - APAKAH SASARANNYA TERCAPAI?

Gambar Hiasan: Sebuah Pusat Jalur Lebar yang beroperasi dengan berkesan


Saya tidak sempat melihat secara dekat untuk menilai peranan yang dimainkan oleh 'Pusat Jalur Lebar Komuniti yang saya pernah lihat di sekitar Kg. Batu Embun, dalam perjalanan ke Kuala Tembeling. Berapa pusat seperti ini ada di daerah kita? Apakah memang menyediakan jalur lebar disana? Apakah aktiviti yang lakukan oleh mereka yang mengunjunginya?

Kita harap ada pihak yang benar-benar serius meminkan peranannya dengan memantau kegiatan pusat-pusat berkenaan supaya dapat memandu mereka kearah yang kerajaan kehendaki. Kerana, jika tidak maka pencapaiannya tidaklah seperti yang kerajaan harapkan kelak.

Tahap celik IT mesti ditingkatkan. Program memperkenalkan 'media sosial' kepada masyarakat terutama generasi lama harus dilakukan. Lakukanlah ini seperti dasar kerajaan membasmi kemiskinan tidak lama dulu dengan mengadakan kelas-kelas dewasa. Sesuatu harus difikirkan oleh mereka yang berkenaan.

Kita tidak ingin mendengar alasan bahawa ada antara pusat seperti ini tidak dihubungkan dengan khidmat jalur lebar. Kita juga tidak hendak pusat seperti ini hanya dijadikan pusat permainan 'video game' semata-mata, ataupun tempat untuk melayari laman-laman yang tidak senonoh. Harap itu semua tidak berlaku dan harap andaian saya itu semuanya salah kerana saya membayangkan sesuatu tanpa melihatnya secara dekat. Ianya hanyalah satu kebimbangan semata-mata.

-----------------------------------------

Blog UD menulis 'ntah apa-apa, sekadar CnP sindiran dalam lawak dari blog Husin Lempoyang. Mungkin ada juga sindiran dari UD sendiri, tetapi SPU tidak sangat dapat merasainya. Anngaplah itu hanya sebagai hiburan hujung minggu. WZWH masih mengisahkan pembangunan Jerantut. Apapun WZWH nampaknya semakin bijak mengharungi kehidupan sebagai penulis blog. Tidak lagi seperti dulu melatah kerana provokasi. Insyallah nanti bila ada masa, kita adalah perjumpaan seperti dulu-dulu, sembang dan santai sesama blogger Jerantut.

Blog Parlimen81 juga sehaluan dengan WZWH, mendambakan pembangunan Jerantut. Blog-blog lainnya tidak menulis mengenai Jerantut dan sibuk dengan isu nasional dan antara bangsa. Mencerna kehidupan dalam dunia blogger. Blog baru, 'Ideakita' juga baik dalam menulis. Memang Jerantut tidak ketinggalan, memang kita tidak membuang baka!

Selama ini SPU terlalu asyik dengan blog-blog politik dan isu semasa sehingga akhirnya lupa untuk melihat kepada yang lain. Sehingga akhirnya tersedar bahawa ada sebuah blog yang menarik, menulis tentang puisi-puisi dan catatah perjalanan kehidupan. Layarilah blog 'azam' dan sesekali bebaskan diri dari keliling kita yang  terlalu menekan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN