Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Wednesday, December 15, 2010

KEADILAN: ANTARA MULUT HARIMAU DAN MULUT BUAYA



Blog N9 Tahan menulis mengenai permohonan tanah dan ketidak adilan penjawat awam dan meluluskannya. Campurtangan pihak tertentu sudah tentu tidak dapat dinafikan. Wakil Rakyat dan pegawai atasan antara yang memainkan peranan besar dalam meluluskan sesuatu permohonan tanah berkenaan. Selain itu adalah sikap petugas itu sendiri. Ada kes dimana ermohonan yang sudah hampir 30 tahun tetapi masih belum diproses. Apa pegawai dipejabat tanah buat dalam amsa 30 tahun itu? Mereka datang hampir pukul 10 pagi kerana urusan menghantar anak kesekolah. Masuk ke pejabat membaca surat khabar atau melayari internrt(?). Kemudian di kantin minum kopi. Selepas itu balik untuk mengambil anak disekolah.

Kerajaan membayar gaji mereka untuk tidak berbuat apa-apa. Bahkan ada antaranya yang tidak menyokong kerajaan kononnya kerajaan itu dan ini. Apabila permohonan melibatkan 'orang besar' dan 'orang kaya' mereka akan dengan cepat melakukannya kerana ada 'duit kopi. Dalam kerajaan mencari perhatian rakyat, penjawat awam adalah diantara penyebab rakyat membenci kerajaan.

WZWH menulis mengenai Penjaja Marhaen vs. Kapitalis. Seorang ADUN dirujuk sebagai bapa pembangunan. Dalam halus seakan ada kenyataan dan sindirian siapakah sebenarnya yang 'menggadai' harapan dan masadepan orang Melayu di Jerantut.Siapa yang rakus dan ghairah untuk mencari faedah dan kepentingan peribadi. Mana keadilan? Tidak semua bapa mampu berlaku adil dan berbuat baik. Mungkinkah ini antara 'papa' jahat yang negara kita telah lahirkan.

Menyegar menulis mengenai blogger yang sudah tidak bebas kerana dibeli. Ini satu perkaya yang subjektif sifatnya. Blogger juga adalah satu profesyen bagi sesetengah blog dan blogger dan sudah tentu mereka akan menulis sesuatu yang cenderung kepada seseorang atau sesuatu pihak atas kepentingan tertentu. Bahkan blogger yang tidak 'dibeli'pun tetap cenderung kepada seseorang atau sesuatu pihak atas sesuatu alasan. Bermakana didalam fikiranpun mereka sudah terbeli.

PRU semakin hampir. Corak pemikiran pengundi sudah semakin sukar ditafsir. Pengundi baru @ muda semakin ramai dan mereka datang dengan pemikiran baru dan mereka nampak negara dan kepimpinan dengan lebih jelas kerana pengetahuan serta celik IT. Siapapun calon yang diletakkan namun bukanlah senang untuk kerajaan terus menguasai pemerintahan. Segalanya kerana pemimpin kita, kerana penjawat awam kita dan kerana keadilan yang nampaknya sudah tidak ada lagi.

Kita persoalkan keadilan oleh kerajaan yang kita secara langsung kaitkan dengan UMNO / BN.  Kita melihat pembangkang Parti Keadilan Rakyat juga tidak dapat berlaku adil. Kita berada diantara mulut harimau dan mulut buaya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN