Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Saturday, December 11, 2010

BAJIR KILAT DIKAWASAN TANAH TINGGI JERANTUT?

Gambar hiasan: Bencana banjir 


Cuaca dihujung tahun menyaksikan segalanya menjadi lembab akibat hujan yang turun lebih banyak berbanding masa-masa lain. Pembangunan pasat Jerantut juga perlukan pemantauan khusus terutamanya terhadap sistem saliran yang sedia ada. Agak pelik dan melucukan apabila bandar Jerantut ini yang letaknya di hulu negeri dan dikawasan tanah tinggi namun masih terlibat dengan banjir kilat.

Pihak berkuasa tempatan harus mengambi langkah perlu bagi mengatasinya selama-lamanya kerana kita melihat masalah ini memang tidak patut berlaku. Saliran Sungai Betong harus dibersihkan dan secara berjadual kerana ini adalah saliran yang utama dan terpenting dan berada dikawasan pusat bandar. Sedikit ubahsuai terhadap saliran berkenaan harus dilakukan bagi tujuan pembersihan. Saya mendacangkan supaya beberapa laluan khas bagi membolehkan jentera 'backhoe' turun kedalam saliran berkenaan dibuat dibeberapa tempat strategik supaya jentera berkenaan dapat turun dan membersihkan sisa buangan dan mendapat yang memenuhi dasar saliran berkenaan.

Mungkin kerana Puan Wan asyik memandang ke langit maka beliau kadang-kadang terlupa pada longkang di bumi ini. Namun yang lebih utama adalah sikap penduduk Jerantut sendiri yang bukan bersikap pembersih. Ini adalah antara punca yang menyebabkan banyak saliran-saliran tersumbat yang mengakibatkan banjir kilat berlaku. Kita boleh salahkan MDJ, tapi salahkanlah diri kita juga dahulu.

--------------------------

Lewat (bukan liwat) posting SPU hari ini kerana leka @ 'ralit' membaca posting saudara saya WZWH tu. Masalah yang saya hadapi adalah tak dapat nak scroll ke bawah kerana matapun tak boleh lari dari gambar ke-2 tu. Rupanya saya tau bahawa gadis yang menawan hati WZWH itu juga telah menawan hati saya. Walaupun isu yang dibawa ini adalah isu setempat yang sangat menjurus kepada masyarakat Kelantan yang menetap di Jerantut, namun saya menganggapnya sangat baik untuk makluman semua pihak termasuk tokoh politik dan kerajaan dalam merencanakan sesuatu pembangunan ataupun bagi mendapatkan sokongan suara rakyat. (Bacalah di sini)

N9 TAHAN (Pas) menulis mengenai rakyat tidak isu menghormati kerabat diraja Britain. Harap-harap ini tidak akan berlaku dinegara kita. Mungkin kaum Melayu akan tetap ada rasa hormatnya tetapi bangsa asing kemungkinan sudah meletakknya ditempat lain. Laksamana Jebat menulis kaitan tentang MB Selangor yang dituduh rasuah dan sedang dalam proses perbicaraan. Parlimen81 hanya memberi kita sekeping gambar Jerantut untuk kita renungi. Ideakita, masih menulis mengenai lantikan Senator dari Jerantut yang mula-mula dibawa oleh WZWH. Tentunya PM lebih arif dan dapat melihat antara permata dan kaca

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN