Makluman: 1/2010

Sebarang maklumat yang ingin disiarkan sila
hubungi email: spu.blogger@gmail.com serta memaklumkan juga di ruangan komen.




Wednesday, July 7, 2010

JERANTUT BAHAGIAN YANG KATANDUSAN PEMIMPIN


Jika tidak YBM Tengku Azlan - siapa yang layak memimpin UMNO Bahagian Jerantut? Ini adalah satu soalan yang wajar semua dalam UMNO fikirkan. Kegagalan memilih pemimpin yang akan mengemudikan Bahagian akan mengakibatkan UMNO Bahagian akan jadi lemah dan tidak dapat berfungsi dengan berkesan.

DUN Damak yang diwakili MCA hampir-hampir tewas dalam PRU12 lalu. DUN Tahan dan Pulau Tawar, bahkan Parlimen Jerantut sendiri hanya menang kecil. Kita menolak isu sokongan rakyat kepada pembangkang sebagai satu gelombang protes terhadap kerajaan secara keseluruhannya, namun UMNO Bahagian sendiri sebagai tunggak kekuatan kerajaan BN di Jerantut masih kelihatan lemah.

UMNO kelihatan ketandusan kepimpinan pelapis untuk diwariskan kepimpinan andainya YBM Tengku Azlan tidak lagi dicalonkan atau menolak pencalonan sebagai Ahli Parlimen Jerantut. Bagi kawasan Parlimen Jerantut, sejak dahulu lagi Katua UMNO Bahagiannya akan dicalonkan sebagai Ahli Parlimen atau sebaliknya Ahli Parlimen akan diberikan mandat mengetuai UMNO Bahagian.

Melihat kedua-dua jawatan ini dari prespektif yang berbeza, adalah lebih mudah menjadi Ahli Parlimen kerana calon berkenaan hanya akan ditagih perkhidmatannya untuk mensejahterakan rakyat yang berbilang kaum dan ideologi politik sedangkan memimpin UMNO Bahagian calon itu harus lebih tegas dan berani menghadapi kerenah tokoh-tokoh politik sekelilingnya yang tentunya lebih mengetahui sesama mereka.

Tidak banyak nama yang dapat diketengahkan sebagai calon sama ada sebagai Ahli Parlimen atau calon bagi menggantikan ADUN-ADUN yang kemungkinan besar akan digantikan nanti. Sebuah laman blog Jerantut (sini) memberikan nama-nama seperti berikut;
1. Dato' Ghazali Sulaiman (Setiausaha UMNO Bahagian)
2.Hj. Nazlan Idris (Ketua Penerangan)
3.Zaharuddin Abdul Rahman (Pemangku Penolong Pengerusi DUN Damak(?))
4.Jalaluddin Hj Ghazali (AJK Bahagian)
5.Dato' Nazri Ngah (Naib Ketua Bahagian)
6.Wan Shamsuri Wan Abd Jalil (AJK Bahagian)
7. Ghazali Hamzah (AJK Bahagian)

Bagaimanapun nama Wan Amizan Wan Abd Razak tidak disebut berikutan desus-desas bahawa pucuk pimpinan sama ada di Bahagian, Negeri dan Pusat tidak lagi tidak lagi menaruh harapan kepada beliau. Beliau juga telah 'dibelasah' teruk dalam Mesyuarat Perwakilan yang baru lalu.

2 pemimpin sayap Puteri dan Wanita tidak harus kita pinggirkan dari senarai diatas. Cik Hartini Abdul Rahman Ketua Puteri dan Puan Norhelan Mahamud Ketua Wanita adalah antara tokoh dalam UMNO Bahagian Jerantut yang menyerlahkan ketokohan masing-masing dengan gerak kerja yang mereka lakukan selama ini. Mungkin antara mereka sesuai untuk dicalonkan bagi mengisi kekosongan DUN yang akan dilepaskan oleh penyandangnya dalam PRU13 nanti.

Jika program serta gerak kerja dan mendekatkan diri dengan masyarakat diutamakan oleh pucuk pimpinan, usaha mereka berdua ini tidak dapat disangsikan lagi menyerlahkan ketokohannya sebagai pemimpin.

Persoalan kepimpinan Bahagian masih belum dapat diselesaikan. Nama-nama tokoh yang disebut diatas tadi masih kelihatan gagal memberikan peranan kepada UMNO Bahagian dan rakyat di Kawasan Parlimen Jerantut dalam menarik hati pengundi. Ketua Bahagian haruslah individu yang jelas perjuangannya dan mampu memperkasakan semula UMNO Bahagian Jerantut, dalam waktu singkat.

Calon itu haruslah seorang yang telah ada banyak pengalaman dan mengenali UMNO hingga ke akar umbi. Saya melihat ada 3 nama yang masih kuat dan mantap untuk diangkat semula kerana pengalaman yang mereka miliki;

Dato' Wan Abu Bakar, bekas Ketua Bahagian dan Ahli Parlimen. Beliau tewas kepada Hj.
Kamaruzaman Baria dalam pertandingan Ketua UMNO Bahagian Jerantut dan tidak dicalonkan semula sebagai Ahli Parlimen selepas itu.

Hj. Kamaruzaman Baria, bekas Ketua UMNO Bahagian dan Ahli Parlimen. Beliau tidak dicalonkan semula oleh pucuk pimpinan kerana memberi peluang kepada tokoh luar, YMB Tengku Azlan Shah. Pentadbirannya sebenarnya masih belum sampai ke klimak sewaktu beliau disingkir dulu. Beliau dilahirkan di Kuala Lipis

Dato' Azizan Yaakob bekas Timbalan Ketua UMNO Bahagian dan ADUN Pulau Tawar. Beliau juga disingkirkan sebelum beliau dapat menunjukkan performancenya sebenar. Namun hubungannya dengan masyarakat dan beberapa NGO sangat rapat. Beliau dilihat mendapat sokongan akar umbi kerana sikapnya yang senang didekati.

Secara peribadi saya menyalahkan pucuk pimpinan negeri dan pusat kerana menolak kedua-dua tokoh diatas dalam mainan politik mereka bagi menggantikan dengan tokoh-tokoh yang mereka senangi atau atas alasan-alasan lain.

Kita berharap agar pucuk pimpinan negeri dan pusat lebih memikirkan kekuatan UMNO bahagian lebih utama dari mainan politik mereka dalam mengisi kekosongan kepimpinan bahagian dengan hanya calon yang benar-benar layak bagi memastikan UMNO akan terus dipilih oleh rakyat dalam PRU12 nanti.

Mungkin pada waktu itu Dato' Sri Adnan juga sudah tidak berkuasa untuk memilih kerana beliau juga sudah tidak dipilih lagi memimpin Pahang kerana selama ini hanya menyerlahkan kegagalannya semata-mata.

6 comments:

one one no belen said...

Salam SPU.Sememangnya Jerantut kelihatan tidak ada pemimpin pelapis.Jika kita lihat senarai AJK bahagian Jerantut seperti yang saudara listkan tadi.Seorang pun tidak ada yang layak.Kenapa kita tidak ambil bekas bekas pemimpin dahulu yang nyata lebih layak dari yang ada?

SPU said...

Saam Menyegar,
Saya sememangnya sependapat dengan tuan dalam hal itu, mudah2an pucuk pimpinan melihatnya demikian juga nanti, jika benar2 inginkan UMNO berubah.

Anonymous said...

Nama yang disenaraikan semua tidak layak untuk mengganti Ku Lan....

WHWZ said...

spu,

Orang yang layak adalah Zaha gemuk atau zali hamzah. Sebab pengalam dan pengetahuan mereka agak luas kerana ada projek besar di luar negara.

Anonymous said...

Betul, betul. Kita akan sokong Zaha gemuk dan Zali Mezah

Anonymous said...

zali yang lagi satu tu..... boleh..??? hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Referrer

Ruang iklan untuk disewa

Ruang iklan untuk disewa
SILA KLIK UNTUK KE IKLAN